Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم استاد حوزه گفت: عصمت به اختیار انسان است و انسان با اختیار خود می‌تواند به ریسمان الهی چنگ زند. زیربنای عصمت توفیق است و توفیق عنایت پروردگار.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی، مدرس سطح عالی حوزه علمیه در شرح دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان، گفت: در دعای این روز می‎خوانیم: «اللَّهُمَّ غَشِّنِی فِیهِ بِالرَّحْمَةِ وَ ارْزُقْنِی فِیهِ التَّوْفِیقَ وَ الْعِصْمَةَ وَ طَهِّرْ قَلْبِی مِنْ غَیَاهِبِ التُّهَمَةِ یَا رَحِیما بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ؛ خدایا در این ماه با رحمتت فروگیر و توفیق و خود نگهداری نصیبم کن و از تیرگی‌های تهمت دلم را پاک گردان، ای مهربان به بندگان‏ با ایمان».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به فراز «اللَّهُمَّ غَشِّنِی فِیهِ بِالرَّحْمَة» افزود: در این روز از ماه مبارک رمضان از خداوند می‌خواهیم ما را به رحمت خویش بپوشاند، غشّ در لغت به معنای پوشاندن و مخفی کردن است، در فقه می‌گویند غش در معامله حرام است؛ یعنی اگر فروشنده عیب جنسش را بپوشاند و به مشتری نگوید، فعل حرامی انجام داده‌ است؛ غش و پوشش وقتی نسبت به انسان و خدا مطرح می‌شود، امری پسندیده‌ است، در این ماه عزیز، درهای رحمت خداوند به روی بندگان باز است و از خداوند می‌خواهیم که ما را با رحمت خویش بپوشاند.
این مدرس حوزه یادآور شد: رحمت الهی به دو صورت عام و خاص است؛ رحمت عام خداوند شامل همه مخلوقات می‌شود و این نوع رحمت همه را در برگرفته‌ است، در دعای کمیل می‌خوانیم: برحمتک التی وسعت کل شیء؛ اما رحمت خاص الهی، ویژه بندگان خاص و مؤمن و مطیع الهی است؛ زیرا آنان به حکم ایمان و عمل صالح مشمول رحمت خاصه الهی شده‌اند و در دعای امروز از خداوند چنین رحمتی را که خاص مؤمنان است، می‌طلبیم.
وی در شرح فراز «وَ ارْزُقْنِی فِیهِ التَّوْفِیقَ وَ الْعِصْمَةَ» گفت: دومین خواسته انسان روزه‌دار این است که خداوند توفیق و عصمت را روزی‌اش کند؛ توفیق فراهم کردن اسباب یک امر است، توفیق در روایات با تعبیرهای مختلفی بیان شده‌ است، برخی آن را عنایت، برخی رحمت، جذبات پروردگار، عنایت خداوند رحمان، اولین نعمت، پیروزی، سعادت و... بیان کرده‌اند، امام علی(ع) توفیق را بهترین رهبر معرفی می‌کنند: لاقائد کالتوفیق (نهج‌البلاغه، کلمات قصار ۱۱۳) و در جای دیگر آن را با ارزش‌ترین چیزی می‌دانند که از آسمان نازل شده‌ است: اجل ما ینزل من السماء التوفیق (میزان‌الحکمه، ج ۱۴، ص ۶۹۵۰)؛ پیامبر(ص) نیز توفیق اندک را بهتر از عقل بسیار می‌دانند و فرمودند: قلیل التوفیق خیر من کثیر العقل (همان).
این مدرس حوزه تصریح کرد: بنابراین توفیق مسئله بسیار مهمی است که انسان باید آن را از خداوند طلب کند؛ چرا که توفیق چیزی است که خداوند به بنده عطا می‌نماید، چنان‌چه در قرآن آمده‌ است: «وَ ما تَوْفیقی‏ إِلاَّ بِاللَّهِ؛ و توفیق من، جز به خدا نیست»، (هود/ ۸۸)، حضرت علی(ع) نیز می‌فرمایند: عبادالله، ارغبوا الیه فی التوفیق، فانّه أنس وثیق؛ ای بندگان خدا از خداوند توفیق طلب کنید؛ زیرا توفیق بنیادی استوار است (همان)؛ بنابراین در این روز از خداوند می‌خواهیم که توفیق را روزی‌مان گرداند.
وی گفت: عصمت اسم مصدر از عصم است و اصل این کلمه به معنای ریسمان است و به کسی که در حال غرق شدن است، ریسمانی داده می‌شود تا خود را نجات دهد، این کلمه بعدها توسعه یافته و به معنای حفظ و نگهداری، منع و بازداشتن است، (معجم مقاییس اللغه، لسان العرب)، عصمت در اصطلاح نیرویی است که انسان را از وقوع در خطا و ارتکاب گناه بازمی‌دارد و این نیرو درونی است، به عبارتی عصمت ملکه‌ای است نفسانی که انسان را از این‌که دچار خطا و گناه شود، بازمی‌دارد (المیزان ج ۲، ص ۱۳۴)؛ بنابراین عصمت به اختیار انسان است و انسان با اختیار خود می‌تواند به ریسمان الهی چنگ زند و خود را نجات دهد یا آن را رها سازد و غرق شود؛ اما عصمت توفیق می‌خواهد، به عبارتی زیربنای عصمت توفیق است و در چنین روزی از خداوند توفیق و حفظ و نگهداری از گناه و اشتباه را خواستاریم.
این مدرس حوزه اظهار کرد: در فراز «وَ طَهِّرْ قَلْبِی مِنْ غَیَاهِبِ التُّهَمَةِ» از خداوند می‌خواهیم قلبمان را از تیرگی‌های تهمت پاک گرداند؛ تهمت نسبت دادن امری دروغ به دیگری است، به عبارتی اگر گناه، عمل ناپسند و یا عیب و نقصی به دروغ به دیگری نسبت داده‌ شود، تهمت است و جزو گناهان کبیره است که در قرآن به شدت از آن نهی شده‌ است، بهتان اگر در غیاب شخص باشد، علاوه بر تهمت، غیبت هم محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: پیامبر(ص) از اصحاب پرسیدند: آیا می‌‏دانید غیبت چیست؟ عرض کردند: خدا و پیامبر او بهتر می‌‏دانند. فرمودند: این که از برادرت چیزی بگویی که دوست ندارد. عرض شد: اگر آنچه می‌‏گویم در برادرم بود چه؟ فرمودند: اگر آنچه می‌‏گویی در او باشد، غیبتش را کرده‌ای و اگر آنچه می‌‏گویی در او نباشد، به او تهمت زده‌‏ای (الترغیب والترهیب، ج۳، ص۵۱۵، ح۳۱)؛ خداوند در سوره نساء آیه ۱۱۲ می‌فرماید: «وَمَن یَکْسِبْ خَطِیئَةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِینًا؛ و کسی که خطا یا گناهی مرتکب شود سپس بی‌گناهی را متهم سازد بار بهتان و گناه آشکاری بر دوش گرفته است».
 تهمت روح ایمان را از بین می‌برد
نویسنده صد کلمه افزود: تهمت با روح ایمان نمی‌سازد و آن را از بین می‌برد؛ چنان‌چه امام صادق(ع) می‌فرمایند: «اِذَا اتَّهَمَ المُؤُمِنُ اَخاهُ اِنماثَ الایمانُ مِن قَلبِهِ کَما یَنماثُ المِلحُ فِی الماءِ؛ هرگاه مؤمن به برادر [دینی] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌‏رود، همچنان که نمک در آب، ذوب می‌‏شود»، (کافی، ج ۲، ص ۳۶۱، ح ۱).
وی افزود: پیغمبر اکرم(ص) در حضور اصحاب فرمود: آیا به شما خبر ندهم که بدترین مردم کیست؟ گفتند: بلی یا رسول‌الله؛ فرمود: بدترین مردم آن کسی است که خیر خودش را از دیگران منع می‌کند و هر چه دارد تنها برای خودش می‌خواهد؛ آنهایی که حاضر بودند گمان کردند با این مقدمه دیگر بدتر از این افراد کسی نیست؛ یک وقت فرمود: آیا می‌خواهید به شما بگویم از این بدتر کیست؟ صنف دیگری را ذکر فرمود، اصحاب گفتند: خیال کردیم بدتر از این گروه دوم دیگر کسی نیست. بعد فرمود: آیا می‌خواهید از آن بدتر را به شما بگویم کیست؟ گفتند: از این بدتر هم مگر هست؟ آنگاه صنف سوم را فرمود: بدتر از این افراد، مردمان بدزبان فحاش تهمت زن و آبروبرند؛ اینجا دیگر حضرت توقف کرد، یعنی بدتر از اینها دیگر وجود ندارد؛ امام علی(ع) نیز می‌فرمایند: «لا قحة کالبهت؛ هیچ بی‌شرمی و وقاحتی چون بهتان زدن نیست».
عباسی خراسانی اظهار کرد: انسان مؤمن نباید خود را در معرض تهمت و بهتان قرار دهد و باید از مواضع تهمت بپرهیزد؛ پیامبر خدا می‌فرماید: «أولی الناس بالتهمة من جالس أهل التهمة؛ سزاوارترین مردم به تهمت کسی است که با متهمان و افراد مظنون همنشینی کند». امام علی (ع) می‌فرماید: «إیاک ومواطن التهمة والمجلس المظنون به السوء، فإن قرین السوء یغر جلیسه؛ از (رفت و آمد به) جاهای تهمت برانگیز و مجالسی که گمان بد به آنها برده می‌شود بپرهیز؛ زیرا دوست بد، همنشین خود را می‌فریبد» و نیز می‌فرماید: «من وقف نفسه موقف التهمة فلا یلومن من أساء به الظن؛ کسی که خود را در معرض تهمت قرار دهد، نباید کسی را که به او گمان بد برد، سرزنش کند»، (بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۹۰).
 راضی نبودن به تقدیر، تهمت به خداوند است
وی گفت: تهمت زدن تنها به بندگان نیست، گاه انسان به خدا نیز تهمت می‌زند؛ در روایتی آمده است که خداوند خطاب به حضرت موسی(ع) می‌فرماید: دشمن‌ترین خلق من کسی است که به من تهمت زند؛ موسی(ع) عرض کرد: پروردگارا! چه کسی به تو تهمت می‌زند؟ خطاب رسید: آن کسی که برای او و به مصلحت او اموری را تقدیر کرده‌ام و او گمان می‌کند، اگر چنین نبود، بهتر بود و راضی به تقدیر من نیست؛ از خداوند می‌خواهیم قلب ما را از تاریکی‌های تهمت پاک گرداند؛ چرا که تهمت به خدا و بنده مانع ورود ایمان به قلب می‌شود.
 رحمانیت خداوند عام و رحیمیتش خاص است
این کارشناس حوزوی اظهار کرد: در فراز پایانی دعا، «یَا رَحِیما بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ» خداوند را با صفت رحیمیه‌اش می‌خوانیم: ای خدایی که نسبت به بندگان مؤمن خویش مهربان هستی، گرچه رحمت خداوند وسیع است و شامل تمام بندگان می‌شود؛ اما خداوند نسبت به بندگان مؤمن خویش عنایتی خاص دارد و رحمت رحیمیه خداوند مختص به مؤمنان است، خداوند رحمانیتش عام و رحیمیتش خاص است، کسی که قلب خویش را از غیر او خالی کرده و نفسش را از گناه و خطا حفظ کرده، مشمول رحمت خاصه الهی می‌شود و انسان در این روز از ماه رحمت، از خداوند می‌خواهد به این نوع از رحمت الهی برسد؛ از خداوند خواستیم ما را با رحمت خاصه خویش بپوشاند و توفیق و عصمت را روزی‌مان کند و از تهمت‌ها پاک گرداند و او را به صفت رحیمیه‌اش خواندیم تا این دعاها را در حق ما استجابت نماید.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان خداوند می خواهیم رحمت خاص ن ی ف یه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۱۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان‌غربی در سالروز شهادت امام صادق (ع) به سوگ نشست

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: مردم مؤمن آذربایجان غربی از جمعه شب با برگزاری مراسم قرائت دعا، برپایی نماز، ذکر صلوات و عزاداری درسوگ شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت به سوگ نشسته و بار دیگر ارادت قلبی خود را به اهل بیت عصمت و طهارت نشان می‌دهند.

پرچم‌های سیاه در سالروز شهادت امام صادق (ع) بر سر برخی از منازل و کوچه‌ها به اهتزاز درآمده و حسینیه‌ها، مساجد، مصلاها و امامزاده‌های استان از اولین دقایق امروز شنبه میزبان عزاداران و عاشقان عصمت و طهارات است تا در سوگ مؤسس مذهب شیعه در جهان عزاداری کنند.

برگزاری عزاداری خیابانی و شاه حسین گویان در ارومیه

اقشار مختلف مردم در نقاط شهری و روستایی آذربایجان غربی در سالروز شهادت امام صادق (ع) با به راه انداختن دسته‌های عزاداری و سیاه کردن سر در اماکن عمومی، مساجد، خانه‌ها و مغازه‌ها ارادت قلبی خود را به خاندان عصمت و طهارت نشان می‌دهند.

علما و روحانیان نیز در مناطق شهری و روستایی استان در مجالس برپا شده سوگواری حضرت امام جعفرصادق (ع) به بیان فضائل آن حضرت پرداخته و مصیبت‌های امام ششم را بازگو می‌کنند.

برخی از عاشقان عصمت و طهارت نیز علاوه بر عزاداری در پی احسان هستند و ابراز عشق و ارادت خود از طریق نذری را در ایستگاه‌ها و نقاط مختلف بویژه خیابان‌های اصلی و فرعی شهرها نشان می‌دهند.

در ارومیه مرکز آذربایجان غربی نیز در مساجد و هیأت‌های مذهبی ارومیه میزبان عزاداران و عاشقان عصمت و طهارت است و شرکت کنندگان به مداحی و مرثیه سرایی در رثای امام ششم شیعیان می‌پردازند.

امروز همچنین هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری و سوگواری در مساجد و تکایای و نیز به صورت خیابانی در بسیاری از شهرهای آذربایجان غربی از جمله ارومیه در صفوف منظم به سینه زنی و نوحه خوانی و شاه حسین گویان در غم شهادت امام ششم شیعیان جهان پرداخته و مداحان نیز به مدیحه سرایی در خصوص امام جعفرصادق (ع) می‌پردازند.

شبهه زدایی و ایجاد نهضت علمی برای توسعه آموزه‌های اسلامی اقدام بی نظیر امام صادق (ع) بود

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به تأثیرگذاری قابل توجه امام جعفر صادق (ع) در راستای توسعه آموزه‌های اسلامی در دنیا گفت: یکی از اقدامات ایشان، تربیت متخصص برای جوابگویی به شبهات و ایجاد نهضت علمی در آن دوران بود که اقدامی بی نظیر به شمار می‌رود.

حجت الاسلام منصور امامی در آئین سالگرد شهادت امام جعفر صادق (ع) در حسینیه ثارالله ارومیه افزود: شبکه سازی و ساختار سازی از کارهای تأثیرگذار ایشان بود و امام برای ارتباط با مسلمانان مناطق مختلف، سازمان وکالت را برای ارتباط سیاسی، دینی، فرهنگی و اقتصادی راه اندازی کرد.

وی اضافه کرد: تربیت متخصص در حوزه‌های مختلف برای جوابگویی برای شبهات از دیگر کارهای امام صادق (ع) بود و ایشان توسط این شاگردان شبهات را رصد کرده و پاسخ می‌داد.

وی با تاکید بر لزوم شناخت ابعاد مختلف زندگی ائمه اطهار (ع) به ویژه امام صادق (ع) ادامه داد: از مهم‌ترین کارهای رئیس مذهب جعفری، تبیین دقیق امامت و ولایت بود چنان که غالب روایت‌های کتاب اصول کافی از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی اظهار کرد: امام جعفر صادق (ع) توانست به مذهب شیعه قدرت بخشیده و آن را احیا کند؛ به تنهایی شبهات را رصد کرد، از طرفی ساختار سازی کرد و از سویی نهضت علمی ایجاد کرد و مبانی درست اسلام را دقیق تبیین کرد به گونه‌ای که تاکنون کسی نتوانسته در آن تزلزل ایجاد کند.

امام صادق (ع) نظریه ولایت و امامت را تئوریزه کرد

حجت الاسلام امامی گفت: امام صادق (ع) نظریه ولایت و امامت را تئوریزه کرد و موارد جعلی و ناقص را جواب داد بنابراین از سویی فقیه تربیت کرد و از سویی با همه مسلمانان در اقطار مختلف کشور اسلامی ارتباط برقرار کرد و به شبهات حیله‌گران جواب داد.

وی افزود: امام صادق در عصر خلفای بنی عباسی بود که استعمارگر ترین خلفای تاریخ اسلام بودند و حرکت امام صرفاً علمی نبود بلکه حرکت و فکر منسجم سیاسی داشت که مقابل دستگاه خلافت ایستاد و با آن مقابله کرد.

وی اضافه کرد: روش زندگانی شیعه باید به گونه‌ای باشد که زندگی را بر طاغوت حرام کند و شاگرد مکتب امام صادق باید این‌گونه باشد و امروز دیدیدم که عده‌ای چگونه با تبعیت از مکتب امام صادق چگونه اسرائیل را تحقیر کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی اظهار کرد: امام صادق (ع) در برگزاری مجالس امام حسین (ع) و تشویق شعرای آئینی که در وصف شیعه و اهل بیت (ع) و ائمه معصومین (ع) شعرسرایی می‌کردند، نقش بسزایی داشت و چنین شعرایی مورد غضب دستگاه خلافت و حاکمیت قرار می‌گرفتند.

کد خبر 6096422

دیگر خبرها

  • همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» لبیک به ندای رهبری است
  • برگزاری همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» لبیک به ندای رهبری است
  • لزوم کاهش آسیب‌های اجتماعی برای رسیدن انسان به جایگاه خلیفة‌اللهی
  • شانس قهرمانی تراکتور از بین رفت/ کورسوی رسیدن به نایب قهرمانی
  • مساله حجاب، دستور الهی است
  • خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد
  • چگونه اضطراب را درمان کنیم؟
  • دور سوم مسابقات فضایی در قرن بیست و یکم آغاز می‌شود
  • آذربایجان‌غربی در سالروز شهادت امام صادق (ع) به سوگ نشست
  • گوشه‌هایی از مراسم پرفیض دعای ندبه در امامزاده بهلول (ع) خوی + تصاویر